VERDENSHANDELSORGANISASJON FORSTÅR WTO: GRUNNLEGG Prinsipper for handelssystemet WTO-avtalene er lange og komplekse fordi de er lovtekster som dekker et bredt spekter av aktiviteter. De håndterer: landbruk, tekstiler og klær, bank, telekommunikasjon, offentlige innkjøp, industristandarder og produktsikkerhet, matavstandsregler, immaterielle rettigheter og mye mer. Men en rekke enkle, grunnleggende prinsipper går gjennom alle disse dokumentene. Disse prinsippene er grunnlaget for det multilaterale handelssystemet. En nærmere titt på disse prinsippene: Klikk på for å åpne et element. Et tre for navigeringsnavigasjon åpnes her hvis du aktiverer JavaScript i nettleseren din. 1. Mestbegunstigede nasjoner (MFN): Behandle andre mennesker likt Under WTO-avtalene kan land ikke normalt diskriminere mellom handelspartnerne. Gi noen en spesiell tjeneste (for eksempel en lavere tollsats for et av produktene sine), og du må gjøre det samme for alle andre WTO-medlemmer. Dette prinsippet er kjent som mestbegunstigelsesnasjon (MFN) behandling (se boks). Det er så viktig at det er den første artikkelen i GATT (General Agreement on Tariffs and Trade). som styrer varehandel. MFN er også en prioritet i den generelle avtalen om handel med tjenester (GATS) (artikkel 2) og avtalen om handelsrelaterte aspekter av immaterielle rettigheter (TRIPS) (artikkel 4), men i hver avtale håndteres prinsippet litt annerledes . Sammen de tre avtalene dekker alle tre hovedområdene for handel som håndteres av WTO. Noen unntak er tillatt. For eksempel kan landene opprette en frihandelsavtale som bare gjelder varer som handles innenfor gruppen, som diskriminerer varer fra utsiden. Eller de kan gi utviklingslandene spesiell tilgang til sine markeder. Eller et land kan øke barrierer mot produkter som anses å bli handlet urettferdig fra bestemte land. Og i tjenester, er land tillatt, i begrensede tilfeller, å diskriminere. Men avtalene tillater bare disse unntakene under strenge forhold. Generelt betyr MFN at hver gang et land senker en handelsbarriere eller åpner et marked, må det gjøre det for de samme varene eller tjenestene fra alle handelspartnerene, enten rike eller fattige, svake eller sterke. 2. Nasjonal behandling: Behandle utlendinger og lokalbefolkningen likt Importerte og lokalt produserte varer bør behandles likt minst etter at utenlandsk varene har kommet inn på markedet. Det samme bør gjelde for utenlandske og innenlandske tjenester, og til utenlandske og lokale varemerker, opphavsrett og patenter. Dette prinsippet om nasjonal behandling (som gir andre samme behandling som egne statsborgere) finnes også i alle de tre viktigste WTO-avtalene (GATT artikkel 3, artikkel 17 i GATS og TRIPs artikkel 3), selv om prinsippet igjen håndteres litt annerledes i hver av disse. Nasjonal behandling gjelder bare når et produkt, en tjeneste eller et produkt av immateriell rettighet har kommet inn på markedet. Derfor er toll på import ikke et brudd på nasjonal behandling selv om lokalt produserte produkter ikke belastes en tilsvarende skatt. Frie handel: gradvis gjennom forhandlinger tilbake til toppen Lavere handelsbarrierer er en av de mest åpenbare måtene å oppmuntre til handel. De berørte barrierer omfatter toll (eller tariffer) og tiltak som importforbud eller kvoter som selektivt begrenser mengder. Fra tid til annen er det også blitt diskutert andre problemer som byråkrati og valutapolitikk. Siden etableringen av GATT i 1947-48 har det vært åtte runder av handelsforhandlinger. En niende runde, under Doha Development Agenda, er nå på vei. I begynnelsen fokuserte de på å senke tariffer (toll) på importerte varer. Som et resultat av forhandlingene hadde industrilandene i midten av 1990-tallet gått ned til mindre enn 4 år. Takket være 1980-årene hadde forhandlingene utvidet til å dekke ikke-tariffbarrierer på varer og til de nye områdene slik som tjenester og immaterielle rettigheter. Åpning av markeder kan være gunstig, men det krever også justering. WTO-avtalene tillater land å innføre endringer gradvis, gjennom progressiv liberalisering. Utviklingsland blir vanligvis gitt lengre tid for å oppfylle sine forpliktelser. Forutsigbarhet: Gjennom binding og gjennomsiktighet tilbake til toppen Noen ganger kan det være like viktig å redusere en handelsbarriere som å redusere en, fordi løftet gir bedrifter et tydeligere bilde av deres fremtidige muligheter. Med stabilitet og forutsigbarhet oppfordres det til investeringer, jobber skapes og forbrukere kan fullt ut nyte fordelene av konkurransevalg og lavere priser. Det multilaterale handelssystemet er et forsøk av regjeringer for å gjøre forretningsmiljøet stabilt og forutsigbart. Uruguay-runden økte bindinger Andel av takster bundet før og etter 1986-94 samtalene (Dette er takstlinjer, så prosentandeler er ikke veid etter handelsvolum eller verdi) I WTO, når landene er enige om å åpne sine markeder for varer eller tjenester , binder de sine forpliktelser. For varer utgjør disse bindingene tak i tolltariffer. Noen ganger beskatter land import til priser som er lavere enn de bundne prisene. Ofte er dette tilfellet i utviklingsland. I utviklede land pleier rentenivået og de bundne prisene å være de samme. Et land kan endre sine bindinger, men først etter å ha forhandlet med sine handelspartnere, noe som kan bety at de kompenserer dem for tap av handel. En av prestasjonene i Uruguay-rundens multilaterale handelsforedrag var å øke mengden handel under bindende forpliktelser (se tabell). I landbruket har 100 av produktene nå bundet takst. Resultatet av alt dette: En vesentlig høyere grad av markeds sikkerhet for handelsmenn og investorer. Systemet forsøker også å forbedre forutsigbarheten og stabiliteten på andre måter. Én måte er å motvirke bruken av kvoter og andre tiltak som brukes til å sette grenser for importmengder som administrerer kvoter, kan føre til mer rødt tap og anklager om urettferdig spill. Et annet er å gjøre landets handelsregler så klare og offentlige (gjennomsiktige) som mulig. Mange WTO-avtaler krever at regjeringer offentliggjør sine retningslinjer og praksis offentlig i landet eller ved å varsle WTO. Den regelmessige overvåking av nasjonal handelspolitikk gjennom handelspolitikkens gjennomgangsmekanisme gir et ytterligere middel til å oppmuntre til åpenhet både internt og på multilateralt nivå. WTO er noen ganger beskrevet som en frihandelsinstitusjon, men det er ikke helt nøyaktig. Systemet tillater takster og, under begrensede omstendigheter, andre former for beskyttelse. Mer presist er det et system med regler dedikert til åpen, rettferdig og uforstyrret konkurranse. Reglene om ikke-diskriminering MFN og nasjonal behandling er utformet for å sikre rettferdige handelsforhold. Også de er på dumping (eksporterer til under pris for å få markedsandel) og subsidier. Problemene er komplekse, og reglene prøver å etablere det som er rettferdig eller urettferdig, og hvordan regjeringer kan reagere, særlig ved å lade tilleggsavgifter beregnet for å kompensere for skader forårsaket av urettferdig handel. Mange av de andre WTO-avtalene tar sikte på å støtte rettferdig konkurranse: i landbruk, intellektuell eiendom, tjenester, for eksempel. Avtalen om offentlige anskaffelser (en plurilateral avtale fordi den er signert av bare noen få WTO-medlemmer) utvider konkurransebestemmelser til kjøp av tusenvis av regjeringsorganer i mange land. Og så videre. Oppmuntre til utvikling og økonomisk reform tilbake til topp WTO-systemet bidrar til utvikling. På den annen side trenger utviklingsland fleksibilitet i tiden de tar for å gjennomføre systemavtalen. Og avtalene selv arver de tidligere bestemmelsene i GATT som tillater spesialhjelp og handelsvilkår for utviklingsland. Over tre fjerdedeler av WTO-medlemmer er utviklingsland og land i overgang til markedsøkonomier. I løpet av syv og et halvt år av Uruguay-runden har over 60 av disse landene implementert handelsliberaliseringsprogrammer autonomt. Samtidig var utviklingsland og overgangsøkonomier mye mer aktive og innflytelsesrike i Uruguay-rundens forhandlinger enn i noen forrige runde, og de er enda mer i den nåværende utviklingsagenda for Doha. Ved utgangen av Uruguay-runden var utviklingsland forberedt på å ta på seg de fleste forpliktelsene som er påkrevd av utviklede land. Men avtalene ga dem overgangsperioder for å tilpasse seg de mer ukjente og kanskje vanskelige WTO-bestemmelsene, særlig for de fattigste, minst utviklede landene. En ministerbeslutning vedtatt i slutten av runden sier at avanserte land bør påskynde å gjennomføre markedsadgangsforpliktelser på varer som eksporteres av minst utviklede land, og det søker økt teknisk bistand til dem. Mer nylig har utviklede land begynt å tillate tollfri og kvotefri import for nesten alle produkter fra minst utviklede land. I alt går WTO og dets medlemmer fortsatt gjennom en læringsprosess. Den nåværende utviklingsagendan i Doha inneholder utviklingslandes bekymringer om vanskelighetene de står overfor i gjennomføringen av Uruguay-rundens avtaler. Handelssystemet skal være. uten diskriminering skal et land ikke diskriminere mellom handelspartnerne (gi dem like mestbegunstiget nasjon eller MFN-status), og det bør ikke diskriminere mellom egne og utenlandske produkter, tjenester eller statsborgere (gir dem nasjonal behandling) friere barrierer som kommer ned gjennom Forhandlingsforutsigbare utenlandske selskaper, investorer og regjeringer bør være sikre på at handelsbarrierer (inkludert takster og ikke-tariffelle barrierer) ikke bør heves vilkårlig takstpriser og markedsåpningsforpliktelser er bundet i WTO mer konkurransedyktig motvirker urettferdig praksis som eksportsubsidier og Dumpingprodukter til under kostnad for å få markedsandel mer gunstig for mindre utviklede land, noe som gir dem mer tid til å justere, større fleksibilitet og spesielle rettigheter. Dette høres ut som en motsetning. Det foreslår spesiell behandling, men i WTO betyr det faktisk at diskriminering behandler nesten alle like mye. Dette er hva som skjer. Hvert medlem behandler alle de andre medlemmene likt som mestbegunstigede handelspartnere. Hvis et land forbedrer fordelene det gir til en handelspartner, må den gi de samme beste behandlingen til alle de andre WTO-medlemmene, slik at de alle forblir mestbegunstigede. Status for mestbegunstigede nasjoner (MFN) betyr ikke alltid likebehandling. De første bilaterale MFN-traktatene opprettet eksklusive klubber blant landets mest favoriserte handelspartnere. Under GATT og nå WTO er MFN-klubben ikke lenger eksklusiv. MFN-prinsippet sikrer at hvert land behandler sine over140 medmennesker likt. Men det er noen unntak.10 PRINSIPPER AV FAIR TRADE WFTO foreskriver 10 prinsipper som Fair Trade Organisasjoner må følge i sitt daglige arbeid og utfører overvåking for å sikre at disse prinsippene opprettholdes. (Prinsippene er også tilgjengelige på engelsk, spansk, kinesisk, japansk, rumensk, slovensk, hindi og bulgarsk) Prinsipp One: Opprette muligheter for økonomisk ufordelte produsenter Fattigdomsledelse gjennom handelsformer er en sentral del av organisasjonene. Organisasjonen støtter marginaliserte småprodusenter, enten de er uavhengige familiebedrifter, eller gruppert i foreninger eller kooperativer. Den søker å gjøre det mulig for dem å bevege seg fra inntektssikkerhet og fattigdom til økonomisk selvforsyning og eierskap. Organisasjonen har en handlingsplan for å gjennomføre dette. Prinsipp To: Åpenhet og ansvarlighet Organisasjonen er gjennomsiktig i sine ledelses - og forretningsforhold. Det er ansvarlig for alle interessenter og respekterer følsomheten og konfidensialiteten til kommersiell informasjon som leveres. Organisasjonen finner passende, deltakende måter å involvere ansatte, medlemmer og produsenter i sine beslutningsprosesser. Det sikrer at relevant informasjon er gitt til alle sine handelspartnere. Kommunikasjonskanaler er gode og åpne på alle nivåer i forsyningskjeden. Prinsipp tre: Fair Trading Practices Organisasjonen handler med bekymring for det sosiale, økonomiske og miljømessige velvære marginaliserte småprodusenter og maksimerer ikke profitt på deres bekostning. Det er ansvarlig og profesjonelt å møte sine forpliktelser i tide. Leverandører respekterer kontrakter og leverer produkter til rett tid og til ønsket kvalitet og spesifikasjoner. Fair Trade-kjøpere, anerkjenner de økonomiske ulempene produsenter og leverandører står overfor, sørger for at bestillinger blir betalt ved mottak av dokumenter og i henhold til vedlagte retningslinjer. For Håndverk Fair Trade-produkter, er en rentefri forskuddsbetaling på minst 50 på forespørsel. For Food Fair Trade-produkter gjøres forutbetaling på minst 50 til en rimelig interesse på forespørsel. Renter som leverandørene betaler må ikke være høyere enn kjøperens kostnader for lån fra tredjepart. Belastningsrente er ikke nødvendig. Der sørlige Fair Trade-leverandører mottar en forhåndsbetaling fra kjøpere, sikrer de at denne betalingen sendes videre til produsentene eller bøndene som produserer eller vokser sine Fair Trade-produkter. Kjøpere rådfører seg med leverandører før de kansellerer eller avviser bestillinger. Når bestillinger blir kansellert uten produsent eller leverandør feil, er tilstrekkelig kompensasjon garantert for allerede utført arbeid. Leverandører og produsenter rådfører seg med kjøpere dersom det oppstår et problem med levering, og sørg for at kompensasjon blir gitt når leverte mengder og kvaliteter ikke samsvarer med de fakturert. Organisasjonen opprettholder langsiktige relasjoner basert på solidaritet, tillit og gjensidig respekt som bidrar til fremme og vekst av Fair Trade. Den opprettholder effektiv kommunikasjon med sine handelspartnere. Partene som er involvert i et handelsforhold, søker å øke volumet av handelen mellom dem og verdien og mangfoldet av deres produkttilbud som et middel til å øke Fair Trade for produsentene for å øke inntektene. Organisasjonen arbeider sammen med de andre rettferdige organisasjonene i landet og unngår illoyal konkurranse. Det unngår å duplisere mønstre av andre organisasjoner uten tillatelse. Fair Trade anerkjenner, fremmer og beskytter den kulturelle identiteten og de tradisjonelle ferdighetene til små produsenter som reflektert i håndverket, matvarer og andre relaterte tjenester. Prinsipp Fire: Betaling av en rettferdig pris En rettferdig pris er en som er gjensidig avtalt gjennom dialog og deltakelse, noe som gir rettferdig lønning til produsentene, og kan også opprettholdes av markedet. Hvor Fair Trade-prisstrukturer eksisterer, brukes disse som et minimum. Fair pay betyr levering av sosialt akseptabelt godtgjørelse (i lokal sammenheng) som produsentene anser seg for å være rettferdige, og som tar hensyn til prinsippet om lik lønn for likeverdig arbeid av kvinner og menn. Fair Trade markedsføring og import organisasjoner støtter kapasitetsbygging som kreves for produsenter, slik at de kan sette en rimelig pris. Prinsipp Fem: Sikre ingen barnearbeid og tvangsarbeid Organisasjonen følger FNs konvensjon om barnets rettigheter og nasjonal lokal lov om sysselsetting av barn. Organisasjonen sikrer at det ikke er tvangsarbeid i sine ansatte og eller medlemmer eller hjemmearbeidere. Organisasjoner som kjøper Fair Trade-produkter fra produsentgrupper enten direkte eller via mellommann sikrer at det ikke brukes tvangsarbeid i produksjonen, og produsenten overholder FNs barnekonvensjon og nasjonal lokal lov om sysselsetting av barn. Eventuell involvering av barn i produksjon av Fair Trade-produkter (inkludert læring av tradisjonell kunst eller håndverk) blir alltid avslørt og overvåket og påvirker ikke barnets velvære, sikkerhet, utdanningskrav og behov for lek. Prinsipp seks: Forpliktelse til ikke-diskriminering, kjønnsmakt og kvinners økonomiske empowerment og foreningsfrihet Organisasjonen diskriminerer ikke i ansettelse, godtgjørelse, adgang til opplæring, forfremmelse, oppsigelse eller pensjonering basert på rase, kaste, nasjonal opprinnelse, religion, funksjonshemning , kjønn, seksuell orientering, unionsmedlemskap, politisk tilhørighet, HIVAids status eller alder. Organisasjonen har en klar politikk og plan for å fremme likestilling som sikrer at kvinner og menn har mulighet til å få tilgang til de ressursene de trenger for å være produktive, og også evnen til å påvirke det bredere politiske, regulatoriske og institusjonelle miljøet som former deres levebrød og liv. Organisatoriske grunnlover og vedtekter tillater og gjør det mulig for kvinner å bli aktive medlemmer av organisasjonen i sin egen rett (hvor det er en medlemsbasert organisasjon), og å ta opp lederstillinger i styringsstrukturen uansett kvinners status i forhold til eierskap av eiendeler som land og eiendom. Der kvinner er ansatt i organisasjonen, selv når det er en uformell sysselsituasjon, får de like lønn for likeverdig arbeid. Organisasjonen anerkjenner kvinners fulle ansettelsesrettigheter og er forpliktet til å sikre at kvinner får full lovbestemte sysselsettingsutgifter. Organisasjonen tar hensyn til de spesielle helse - og sikkerhetsbehovene til gravide og ammende mødre. Organisasjonen respekterer retten til alle ansatte til å danne og bli med fagforeninger av deres valg og å forhandle kollektivt. Hvor retten til å bli med fagforeninger og forhandling kollektivt er begrenset av lov og politisk miljø, vil organisasjonen muliggjøre midler til uavhengig og fri forening og forhandlinger for ansatte. Organisasjonen sikrer at representanter for ansatte ikke er utsatt for diskriminering på arbeidsplassen. Prinsipp Seven: Sikre gode arbeidsforhold Organisasjonen gir et trygt og sunt arbeidsmiljø for ansatte og eller medlemmer. Den overholder, i det minste, nasjonale og lokale lover og ILO-konvensjoner om helse og sikkerhet. Arbeidstid og vilkår for ansatte og eller medlemmer (og eventuelle hjemmearbeidere) oppfyller vilkår fastsatt av nasjonale og lokale lover og ILO-konvensjoner. Fair Trade Organisasjoner er klar over helse - og sikkerhetsforholdene i produsentgruppene de kjøper fra. De søker kontinuerlig å øke bevisstheten om helse - og sikkerhetsspørsmål og forbedre helse - og sikkerhetspraksis i produsentgrupper. Prinsipp Åtte: Å tilby kapasitetsbygging Organisasjonen søker å øke positive utviklingseffekter for små marginaliserte produsenter gjennom Fair Trade. Organisasjonen utvikler ferdigheter og evner til egne ansatte eller medlemmer. Organisasjoner som arbeider direkte med små produsenter, utvikler spesifikke aktiviteter for å hjelpe disse produsentene til å forbedre sine ledelsesevner, produksjonsegenskaper og tilgang til markeder - lokal regional internasjonal rettferdighet og ordinær etterspørsel. Organisasjoner som kjøper Fair Trade-produkter gjennom Fair Trade-mellommenn i Sør, hjelper disse organisasjonene til å utvikle sin evne til å støtte de marginaliserte produsentgruppene de jobber med. Prinsipp Nine: Fremme Fair Trade Organisasjonen øker bevisstheten om målet for rettferdig handel og behovet for større rettferdighet i verdenshandelen gjennom rettferdig handel. Den fortaler for målene og aktivitetene til rettferdig handel i henhold til organisasjonens omfang. Organisasjonen gir sine kunder informasjon om seg selv, produktene det markedsfører, og produsentorganisasjonene eller medlemmene som lager eller høster produktene. Ærlig reklame og markedsføringsteknikker brukes alltid. Prinsipp Ti: Respekt for miljøorganisasjonene som produserer Fair Trade-produkter, maksimerer bruken av råvarer fra bærekraftig forvaltede kilder i sine områder, og kjøper lokalt når det er mulig. De bruker produksjonsteknologier som forsøker å redusere energiforbruket og om mulig bruke fornybar energiteknologi som minimerer klimagassutslipp. De søker å minimere effekten av avfallsstrømmen på miljøet. Fair Trade produsenter av landbruksprodukter minimerer miljøpåvirkningen ved å bruke produksjonsmetoder for økologisk eller lavt plantevernmiddel, hvor det er mulig. Kjøpere og importører av Fair Trade-produkter prioriterer å kjøpe produkter laget av råvarer som kommer fra bærekraftig forvaltede kilder, og har minst samlet innvirkning på miljøet. Alle organisasjoner bruker resirkulert eller lett biologisk nedbrytbart materiale til emballasje i den grad det er mulig, og varer sendes til sjøs når det er mulig. Sist endret og godkjent av WFTO-medlemmer i oktober 2013.Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant reklame. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår brukeravtale og personvernregler. Slideshare bruker informasjonskapsler for å forbedre funksjonalitet og ytelse, og for å gi deg relevant annonsering. Hvis du fortsetter å surfe på nettstedet, godtar du bruken av informasjonskapsler på denne nettsiden. Se vår personvernerklæring og brukeravtale for detaljer. Utforsk alle favorittemner i SlideShare-appen Få SlideShare-appen til å lagre for senere, selv frakoblet Fortsett til mobilnettstedet Opplastning Logg inn Registrering Dobbeltklikk for å zoome ut Wto-prinsipper Del dette SlideShare LinkedIn Corporation-eksemplet 2017Prinsipper for handelssystemet Abstrakt: I dette papiret vi vil diskutere om prinsippene for handelssystemet satt av Verdenshandelsorganisasjonen. WTO-medlemslandene må følge disse prinsippene mens de handler med hverandre. Verdenshandelsorganisasjonen (WTO) har satt noen standardiserte handelsprinsipper som de globale forretningsmenn adlyder. Prinsippene gjelder for alle sektorer. Hovedtrekkene til disse prinsippene er beskrevet nedenfor. Frihandel: WTO har fjernet noen av handelshindringene for å oppmuntre internasjonal handel. Dette er tariffer, det vil si vanlige plikter, forbud mot enkelte spesifikke varer osv. Flere andre handelsspørsmål, for eksempel valutakurspolitikk, red tape osv., Har blitt diskutert også. Åpen markeder er svært gunstige for å forbedre standarden på global virksomhet. WTO-prinsippene tillater landene å realisere sine handelsplaner på en mer effektiv måte. De utviklende og underutviklede landene får normalt ekstra privilegier. Handel uten diskriminering: Alle landene som respekterer WTOs prinsipper, får ikke diskriminere mellom deres globale handelspartnere. Hvis et land tillater enkelte skattesaker for en bestemt handelspartner, hvem er WTO-medlem, må den tillate det samme for alle de andre WTO-medlemslandene. Denne regelen kalles 8220 mestbegunstigede nasjonalt behandling8221. Men noen unntak er også der. De utviklede landene kan gi noen ekstra privilegier til sine utviklings - eller underutviklede land. Fair konkurranse: WTO har fjernet noen markedsbarrierer, ikke bare for å åpne markedet for medlemslandene, men også for å fremme konkurranse i det globale handelsmarkedet. Handelsprinsippene fastsatt av WTO er ment å tillate rettferdig og uforstyrret markedskonkurranse. Forutsigbarhet: De land som følger WTO-prinsippene må binde sine handelsforpliktelser. Dette øker gjennomsiktigheten og forutsigbarheten til handelsnasjonene. For utviklingslandene er importsatsene lavere enn de fastsatte satsene, det vil si taket på takstene. Utvikling og økonomisk reform: WTOs prinsipper fokuserer kontinuerlig på økonomisk og sosial utvikling. I mange underutviklede land har WTO startet noen økonomiske reformprogrammer for å bringe disse landene på arenaen for moderne global handel.
Forex i Kastrup Lufthavn Top Forex i Kastrup Lufthavn Online Forex Trading Service Kriminell Forex Trading Gratis Web Forex I Kastrup Lufthavn Forex I Kastrup Lufthavn Topp Forex I Kastrup Lufthavn Online Forex Trading Service Kriminell Forex Trading Gratis Web Forex I Kastrup Lufthavn Forex I Kastrup Lufthavn Top Forex Jeg Kastrup Lufthavn Online Forex Trading Service Kriminell Forex Trading Gratis Web Forex I Kastrup Lufthavn Forex I Kastrup Lufthavn Topp Forex I Kastrup Lufthavn Online Forex Trading Service Kriminell Forex Trading Gratis Web Forex I Kastrup Lufthavn Forex I Kastrup Lufthavn Topp Forex I Kastrup Lufthavn Online Forex Trading Tjenesten kriminelle forex i Kastrup Lufthavn Top forex i Kastrup Lufthavn Online Forex Trading Service kriminelle Forex Trading Gratis Internett forex i Kastrup Lufthavn forex i Kastrup Lufthavn Topp forex i Kastrup Lufthavn Online Forex Trading Service kriminell Forex Trading Free Web forex i kastrup lufthavn forex i kastrup lufthavn Topp forex...
Comments
Post a Comment